راهکار جامع مانیتورینگ شبکه و مدیریت فن آوری اطلاعات

مانیتورینگ شبکه ، پهنای سرور ، تجهیزات شبکه ، پایگاه داده ، سرورهای مجازی ، وب سایت ها

10 دستوری که نیاز است برای کار با IOS های Cisco بدانید

مهارت یافتن در IOS Cisco به معنی یادگیری برخی از دستورات ضروری می باشد. در این مرجع 10 دستوری که شما هنگام مدیریت انواع پیکربندی ها و عیب یابی ها نیاز دارید به طور سریع توصیف شده است .

IOS Cisco هزاران دستور را فراهم کرده که پیکر بندی آنها می تواند مشکل باشد. در ادامه 10 دستوری را که شما هنگام استفاده از IOS Cisco به دانستن آنها نیاز دارید ذکر شده است.

1- علامت " ؟ "

ممکن است چگونگی تایپ و استفاده از ؟ برای درخواست کمک هنگام کار با IOS Cisco برای شما بسیار واضح به نظر برسد . با این حال, IOS Cisco هنگام استفاده از علامت سوال ( کلیدهای کمکی ) کاملا متفاوت از سیستم عامل های دیگر می باشد. از آن جایی که IOS سیستم عاملی مبتنی بر خط فرمان با هزاران دستور و پارامتر می باشد با استفاده از ؟ می توانید زمان را برای خود ذخیره نمائید .

شما می توانید از این دستور در موارد بسیاری استفاده نمائید. اول, استفاده از آن زمانی که نمی دانید چه دستوری را باید تایپ کنید. برای مثال برای مشاهده لیستی از دستورات ممکن در خط فرمان علامت ؟ را تایپ کنید. هم چنین می توانید زمانی که نمی دانید پارمتر بعدی که برای یک دستور وارد شده چه عبارتی می باشد از این علامت استفاده نمائید.

برای مثال ممکن است دستور show ip ? را وارد نمائید, اگر روتر هیچ پارامتر دیگری نیاز نداشته باشد به عنوان تنها گزینه عبارت CR را ارائه می دهد. در نهایت, استفاده از ؟ به منظور مشاهده تمام دستوراتی که با حرف خاصی شروع می شوند به کار می رود. برای مثال,دستور Show C? لیستی از دستوراتی را که با حرف C شروع می شوند برمی گرداند.

2- Show running-configuration

دستور Show running-config تنظیمات فعلی موجود بر روی سوئیچ , روتر و یا فایروال را نشان می دهد. Running-configuration به صورت یک فایل در حافظه روتر قرار دارد. زمانی که تغییری بر روی روتر انجام می دهید این تنظیمات تغییر خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که تنظیمات انجام شده تا زمانی که دستور Copy running-configuration startup-configuration اجرا نشده باشد , ذخیره نخواهد شد. این دستور هم چنین می تواند به طور خلاصه به صورت Sh run استفاده شود.

3- Copy running-configuration startup-configuration

این دستور تنظیماتی که در حال حاضر(در داخل RAM ) تغییر کرده را, که به عنوان Running-configuration نیز شناخته شد است, در حافظه غیرفرار RAM (NVRAM ) ذخیره می کند. اگر برق دستگاه قطع شود , NVRAM این تنظیمات را نگه داری خواهد کرد . به عبارت دیگر, اگر پیکربندی روتر را ویرایش کنید, و از این دستور استفاده ننمائید و روتر را مجدد راه اندازی کنید, تغییرات از دست خواهند رفت.این دستور می تواند به طور خلاصه به صورت Copy run شروع شود . دستور Copyمی تواند برای انتقال تنظیمات Running و یا Startup از یک روتر به یک سرور TFTP در مواردی که ممکن است اتفاقاتی برای روتر رخ دهد نیز استفاده شود.

4- Show interface

دستور Show interface وضعیت اینترفیس های روتر را نمایش می دهد. این دستور تعدادی خروجی به شرح ذیل فراهم می کند:

  • وضعیت اینترفیس (up/down)
  • وضعیت پروتکل بر روی اینترفیس
  • میزان استفاده
  • خطاها
  • MTU (مخفف Maximum Transmission Unit به معنای حداکثر واحد انتقال )

این دستور برای عیب یابی یک روتر یا سوئیچ ضروری می باشد . می توان آن را به همراه یک اینترفیس مشخص نیز استفاده کرد, مانندsh int fa0/0.

ادامه مقاله را درمقاله 10 دستوری که نیاز است برای کار با IOS های Cisco بدانید مطالعه فرمائید.

[ بازدید : 167 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 7 بهمن 1393 ] [ 16:37 ] [ نیک انجام ]

ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]